گوشی A13 سامسونگ، بعد از گوشی A12 وارد بازار شد و توانسته طرفداران زیادی را به خود اختصاص دهد. این گوشی شباهت بسیاری از نظر ویژگی و… به گوشی A12 دارد. ناگفته نماند که تفاوت‌هایی را نیز شاهد هستیم و همین تفاوت‌هاست که باعث شده در رنج قیمتی معمولی، یکی از گوشی‌های پر طرفدار باشد. با ما همراه باشید.

طراحی

اولین موردی که در این گوشی خودنمایی می‌کند، جنس پلاستیکی است که در تمام قسمت‌های گوشی به کار رفته است. در قسمت پشتی این گوشی زیاد جای اثر انگشت باقی نمی‌ماند. از طرفی نیز لنزهای دوربین در قسمت پشت گوشی بیرون زدگی کمی را از آن خود کرده اند. لوگوی سامسونگ نیز در قسمت پایینی و پشت گوشی به چشم می‌خورد.

درگاه تایپ سی، اسپیکر، میکروفون و جک 3.5 میلی متری به چشم می‌خورد. دکمه ولوم و پاور نیز در سمت راست گوشی قرار گرفته اند. ناگفته نماند که حسگر اثر انگشت نیز روی دکمه پاور تعبیه شده است. در قسمت چپ گوشی خشاب سیم کارت دیده می‌شود، که می‌توانید از دوسیم کارت همزمان و یک میکرو اس دی استفاده کنید. در بالای گوشی نیز یک میکروفون دیگر به کار رفته است.

نمایشگر در قسمت جلویی گوشی به صورت تخت طراحی شده است که حاشیه ای را نیز به خود اختصاص داده است. دوربین سلفی نیز در یک ناچ قطره ای خود نمایی می‌کند. در بالای دوربین سلفی نیز اسپیکر مکالمه به چشم می‌خورد. این گوشی به دلیل داشتن وزن بالای 190 گرم و قطر 8.8 میلی متری، جزو گوشی‌های سنگین دسته بندی می‌شود.

صفحه نمایش

در مورد صفحه نمایش می‌توان گفت که از همان بخش‌هایی است که نسبت به سری قبل خود یعنی A12 ناچو، پیشرفت کرده است. در واقع A13 یک صفحه نمایش از جنس PLS LCD را در دل خود جای داده است که کیفیت آن از 720 در سری قبل خود، به 1080 رسیده است. این مورد خود یکی از نقاط قوت خرید این گوشی است. تناژ رنگی در تصاویر این گوشی کمی در حالت سرد قرار دارد و اگر بخواهیم زیر نور آفتاب به صفحه نمایش آن نگاه کنیم، جزئیات قابل مشاهده نیستند. روشنایی نیز نه خیلی خوب است و نه خیلی بد، در حد استاندارد و نرمال طراحی شده است. نرخ تازه سازی 60 هرتزی نیز در آن دیده می‌شود.

باتری

باتری این گوشی نیز از نقاط قوت این گوشی محسوب می‌شود. به این صورت که ظرفیت 5000 میلی آمپر ساعتی را از خود کرده است. اگر استفاده معمولی رو به سنگین دارید، باتری این گوشی به راحتی یک روز کامل برای شما شارژدهی دارد. از طرفی برای شارژ شدن، با شارژر 15 واتی فست شارژی که خود سامسونگ در جعبه A13 قرار داده، باید حدود یک ساعت و چهل و پنج دقیقه صبر به خرج دهید. اگر بخواهیم از نحوه شارژدهی گوشی A13 صحبت کنیم، باید بگوییم که اگر بازی کال آف دیوتی را اجرا کنید، پس از یک ساعت تنها 12 تا 15 درصد از شارژ خود را از دست می‌دهید.

امنیت

امنیت این گوشی نیز خوب طراحی شده است؛ یک حسگر اثر انگشت که روی دکمه پاور قرار گرفته است و سرعت خوبی را از آن خود کرده است. سیستم تشخیص چهره دو بعدی نیز در گوشی A13 به چشم می‌خورد که این مورد هم با دوربین سلفی کار می‌کند و سرعت قابل قبولی را به نمایش گذاشته است.

دوربین

لنز اصلی این گوشی، 50 مگاپیکسل است اما عکس‌هایی که با این گوشی می‌گیرید، به صورت پیش فرض با کیفیت 12 مگاپیکسل ذخیره می‌شوند. اما جای نگرانی وجود ندارد؛ چرا که در این رنج قیمتی، عکس‌های با کیفیتی را به ثبت می‌رسانید. سامسونگ برای لنز اصلی گوشی A13 ، داینامیک رنج مناسبی را در نظر گرفته است. دیتیل عکس‌های به ثبت رسیده نیز نرمال و استاندارد است. رنگ و نوری که در عکس‌های گرفته شده با دوربین اصلی مشاهده می‌شود، خوب و قابل قبول است.

در عکس‌های پرتره می‌توانید بیشتر مواقع به راحتی سوژه از بک گراند را جدا کنید و کیفیت عکس‌های پرتره خوبی را شاهد باشید. عکس‌های پرتره کیفیت 8 مگاپیکسلی را از آن خود کرده اند، که بسیاری از افراد را به راحتی جذب خود می‌کند؛ چرا که در این رنج قیمتی این کیفیت بسیار قابل قبول است.

در عکس‌های اولتراواید نیز همان طور که می‌دانید، کمی کیفیت و شارپنس پایین تر می‌آید. اما ناگفته نماند که این جمله به این معنا نیست که عکس‌های خوبی را در نهایت کار نخواهید داشت؛ چرا که برای یک گوشی میان رده مثل A13 کاملا قابل قبول و استاندارد است.

افرادی که علاقه به عکاسی در شب دارند، گوشی A13 اصلا گزینه مناسبی نیست؛ چرا که قابلیت نایت مود در این گوشی تعبیه نشده است و تنها با کمی تنظیمات می‌توانید یک مقدار نور را زیاد تر کنید و در نهایت عکس خیلی خوبی در شب را نخواهید داشت.

لنز ماکرو در گوشی A13 نیز 2 مگاپیکسل است و عکس‌هایی که با این لنز به ثبت می‌رسد، تعریف خاصی ندارد و بسیار معمولی است.

فیلم برداری با این گوشی خوب و قابل قبول است. کیفیت فیلم و رنگ و وروشنایی بسیار خوب است و فیلم‌ها 1080 با کیفیت 30 فریم بر ثانیه به ثبت می‌رسد. پس برای فیلم برداری با گوشی A13 نباید نگران باشید؛ چرا که به راحتی یک فیلم خوب در حد یک گوشی میان رده می‌توانید داشته باشید. ناگفته نماند که لرزشگیر ندارد و زمان فیلم برداری باید حواستان باشد که لرزش دست به حداقل برسد تا یک فیلم خوب داشته باشید.

در مورد لنز سلفی گوشی A13 نیز باید گفت که 8 مگاپیکسل است و در ثبت دیتیل و کیفیت خوب عمل می‌کند. فیلم برداری با دوربین سلفی نیز در سطح خوبی قرار دارد. تنها ایراد این لنز در تاریکی و نور کم است که نمی‌تواند عکس‌های با کیفیتی را به ثبت برساند. در کل عکس و فیلم‌های به ثبت رسیده با دوربین سلفی این گوشی بسیار قابل قبول و خوب است.

پردازنده

سامسونگ در بخش پردازنده گوشی A13 ضعیف عمل کرده است و از اگزینوس 850 استفاده کرده است. این پردازنده در حدی است که شما می‌توانید در حد کارهای روزمره و نیمه سنگین استفاده کنید. پردازنده گوشی A13 اصلا مناسب بازی نیست؛ چرا که حتی در حالت مدیوم نیز پر از لگ و باگ است. پس دقت داشته باشید که اگر این گوشی را برای کارهای سبک و روزانه انتخاب کرده اید، مناسب است، اما افرادی که علاقه به بازی یا کارهای سنگین دارند، اصلا نباید سمت A13 بروند.

رابط کاربری

سیستم عامل گوشی A13 اندروید 12 و رابط کاربری One UI 4.1 Core است که مانند دیگر گوشی‌ها قابلیت شخصی سازی، انواع تم و… را در این گوشی می‌بینید و کار کردن با آن بسیار راحت است. از قابیلت‌هایی که در این گوشی دیده نمی‌شود، می‌توان به Bixby و Edge panel اشاره کرد که البته قابلیت‌های مهم و حیاتی هم نیستند!

اسپیکر

در مورد اسپیکر نیز شرکت سامسونگ در گوشی A13 خوب و استاندارد عمل کرده است. تفکیک صدای خوبی دارد و بلندی و حجم صدا نیز استاندارد و نرمال است. اما در موزیک‌های بیس دار نباید توقع خیلی زیادی را از این گوشی اقتصادی و میان رده داشته باشید. اما در کل پخش صدا و تفکیک صدای قابل قبولی را از آن خود کرده است.

سخن آخر

اگر بخواهیم یک جمع بندی کلی در مورد گوشی A13 داشته باشیم، باید بگوییم که این گوشی، یک گوشی اقتصادی و میان رده است که می‌توانید برای کارهای روزمره و سبک خود انتخاب کنید. فقط توجه داشته باشید که اگر جزو افرادی هستید که عکاسی در شب و یا بازی با گوشی برایتان در اولویت است، این گوشی نمی‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد و احتمالا باید سراغ گوشی‌های دیگری بروید. در کل یک گوشی میان رده است که می‌تواند به خوبی از پس برنامه‌های سبک و تا حدودی نیمه سنگین بربیاید. از این که با ما همراه بودید، سپاس گزاریم.